۱۳۹۴ دی ۲۲, سه‌شنبه

#ایران -عجیب ترین روستای صخره ای دنیا در ایران – کرمان روستای میمند هفتمین مکان فرهنگی، طبیعی، تاریخی در جهان شناخته شده آنها از دل تاریخ آمده اند! (قسمت پنجم )

عجیب ترین روستای صخره ای دنیا در ایران – کرمان
روستای میمند هفتمین مکان فرهنگی، طبیعی، تاریخی در جهان شناخته شده آنها از دل تاریخ آمده اند! (قسمت پنجم )
اندرونی و کروکی کیچه ها

شاید تصور کنید که منظورمان از کیچه یک اتاقک جمع و جور و ساده و غار مانند است. اینطور نیست. هر یک از کیچه های این روستای صخره ای، یک خانه کامل و درست و حسابی است. «در این روستا همه کیچه ها با یک راهرو باریک شروع می شوند. باریک ترین راهرو کاملا به عمد است. روستاییان می توانستند راهروی ورودی خانه شان را عریض تر و دلبازتر بسازند اما این کار را انجام ندادند. تنها به این خاطر که راهروی باریک یعنی امنیت بیشتر.
از این راهروها که تنها ورودی کیچه هاست تنها یک نفر می تواند عبور کند. این راهروی باریک در آن زمانه ناامن یک مزیت بزرگ به حساب می آمده و به صاحبخانه فرصت می داد که هنگام هجوم غارتگران بتواند یک تنه جلوی تک تک آنها بایستد و اجازه ندهد حرامیان وارد حریمش بشوند. انتهای راهروی ورودی کیچه به سه قسمت تقسیم می شود. در دست چپ راهرو، آغل گوسفندان است، بعد کمی جلوتر، دو قسمت دیگر تعبیه شده که حفره سمت راست شما را می برد به داخل اتاقک مهمان، که اغلب ۳ در ۴ ساخته شده است.
سمت چپ اتاقک مهمان، بخش اصلی کیچه را تشکیل می دهد. سالن پذیرایی این سالن که اغلب سقفش از دیگر قسمت های خانه بلندتر است (بیش از ۲ و نیم متر) دلبازترین قسمت کیچه است و معمولا ۳ تا ۴ برابر اتاقک مهمان است. در سالن کیچه ها، ۲ اجاق یا همان تنور وجوددارد یکی وسط و دیگری در کنج دیوار. میمندی ها هنوز هم که هنوز است با این اجاق ها در فصل زمستان، کیچه ها را گرم نگه می دارند
آنها از دل تاریخ آمده اند! رد پای تاریخ در میمند
*******
آدرس كانال تلگرام : http://telegram.me/CampaignActivistsTeachers
آدرس گوگل پلاس : https://plus.google.com/u/0/
@SamanehSaberi        آي دي تلگرام :
تويت : @soudabehrezaza

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر