۱۳۹۴ دی ۱۹, شنبه

#ایران -عجیب ترین روستای صخره ای دنیا در ایران روستای ۱۳ هزار ساله! آنها از دل تاریخ آمده اند( قسمت اول )

عجیب ترین روستای صخره ای دنیا در ایران
روستای ۱۳ هزار ساله! آنها از دل تاریخ آمده اند( قسمت اول )


ساکنان این روستا هنوز در خانه های عجیب و غریبی زندگی می کنند که اجدادشان هزاران سال پیش در دل کوه کنده اند!
کارشناسان می گویند: «پرجمعیت ترین روستای صخره ای در دنیاست.» در این روستا ۴۰۶ خانه در دل صخره ها با معماری شگفت انگیزی حفر شده است و این خانه ها جمعا ۲۵۶۰ اتاق دارند. نکته جالب و قابل توجه در مورد این آبادی عجیب و غریب این است که هنوز چراغ خانه های سنگی این روستا روشن است و اهالی از این روستای دست کن اجدادی شان دل نکنده اند.مردم این روستا بازماندگان اقوام باستان هستند و هنوز هم که هنوز است مانند اجدادشان در کیچه (خانه صخره ای) زندگی می کنند و به برخی از آداب و رسوم خاص آن زمان پایبند هستند. این روستای شگفت انگیز در استان کرمان است. روستایی به نام «میمند» که باستان شناسان در مورد معماها و اسرار آن هم اختلاف نظر دارند. در این گزارش با «فریبا کریمی»، مسوول بررسی های ویژه بر سنگ نگاره های میمند همراه می شویم تا با تاریخ شفاهی ساکنانش در هزارتوی این آشیانه های سنگی باستانی سفر کنیم.
آنها از دل تاریخ آمده اند!
نمایی از یک معیشت سنگی
میان یک دشت وسیع و هموار، رشته کوهی از سنگ آذرین و آهکی قد علم کرده که مثل کندوی زنبور عسل حفره حفره است! پیداست نبض زندگی در این دخمه های تاریک می تپد؛ از بدوبدو کردن بچه ها در مسیر مارپیچ باریکی که دخمه های پلکانی رنگارنگی که روی تخته سنگ ها آفتاب می گیرد، از تکاپوی زنان روستایی و از حیوانات اهلی که زیست در این سکونتگاه پرشیب سنگی را خوب فراگرفته اند، این مناظر در بدو ورود هر تازه واردی چشم نوازی می کند و سختی و زمختی کیچه ها را نرم و بی اهمیت جلوه می دهد.
زندگی باصفایی در دل خانه های سنگی، میان اهالی این روستا در جریان است، اما تماشای این مناظر هزاران سوال سخت و کلافه کننده در ذهن آدم به وجود می آورد، سوالاتی که بی شک با تماشای تصاویر این صفحه، ذهن شما را هم به خودش مشغول می کند. این که با وجود این دشت وسیع و هموار، چرا باید آدمی بیاید کوه را سوراخ کند و در دل صخره ها خانه بسازد!؟ چطور پیشینیان و اجداد این اهالی توانسته اند با آن وسایل حفاری ابتدایی و ناکارآمد، خانه هایی در دل کوه حفر کنند که همه شان تقریبا ۹۰ متر زیربنا دارند!؟
این سکونتگاه کی و توسط چه اقوامی ساخته شده است؟ این ها اولین و اساسی ترین سوالاتی است که در مورد این روستا مطرح می شود. در ادامه در خلال این گزارش تمام آنچه که کارشناسان در رابطه با این سوالات اساسی پی برده اند، آورده می شود.آنها از دل تاریخ آمده اند!
*******
خبرهای مارا می توانید درکانال تلگرام دنبال کنید
آدرس گوگل پلاس : https://plus.google.com/u/0/
آي دي تلگرام :   @SamanehSaberi

درشبكه هاي مجازي زير خبرهاي مارا دنبال كنيد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر