۱۳۹۴ دی ۲۲, سه‌شنبه

ایران -عجیب ترین روستای صخره ای دنیا در ایران – کرمان روستای میمند هفتمین مکان فرهنگی، طبیعی، تاریخی در جهان شناخته شده آنها از دل تاریخ آمده اند! (قسمت ش

عجیب ترین روستای صخره ای دنیا در ایران – کرمان
روستای میمند هفتمین مکان فرهنگی، طبیعی، تاریخی در جهان شناخته شده آنها از دل تاریخ آمده اند! (قسمت ششم )
آنها از دل تاریخ آمده اند! رد پای تاریخ در میمند
بنایی که هزاران سال دوام آورده و آدم ها در دوره های مختلف توانسته اند در آن زندگی کنند و با آن سازگار شوند مطمئنا بنایی نیست که بی حساب و کتاب ساخته شده باشد. بازماندگان کیچه سازان آنقدر این بنا برایشان مقاوم، امن و ایمن بوده که تا به حال دل از آن نکنده اند.
یکی از مزیت های عجیب و غریب کیچه، اختلاف دمای تقریبا ۵ درجه ای آن در فصل زمستان و تابستان است. در آزمایشی که سال ۸۳ توسط کارشناسان صورت گرفت، در خرداد ماه این سال، دمای هوای بیرون کیچه اندازه گیری شد. دمای بیرون، ۲۴ درجه سانتیگراد اما داخل کیچه ها ۱۸ درجه. در زمستان همان سال نیز این آزمایش انجام شد دمای هوای بیرون از کیچه ۱۰ درجه سانتیگراد بود اما داخل کیچه ها ۱۵ درجه!
آنها از دل تاریخ آمده اند!
این آزمایش نشان می دهد که خانه های صخره ای میمند در تابستان ها خنکتر از بیرون و در زمستان ها گرمتر است. از همه عجیب تر، زمان سنج و یا ساعت عجیب و غریبی است که کیچه سازان هزاران سال پیش آن را اختراع کرده اند! از ضلع شرقی تا ضلع غربی سالن هر کیچه، چند سوراخ ایجاد شده است که آسمان را نشان می دهد. جالب است بدانید که حتی بازماندگان کیچه سازان در قرن ۲۱، برای اطلاع از وقت و ساعت، از این ساعت ساده اما شگفت انگیز استفاده می کنند، آنها از درون حفره های ایجادشده مکان خورشید را می بینند و زمان را تخمین می زنند.
نکته جالب و قابل توجه دیگر در مورد حجاران کیچه ها این است که آنها در آن زمانه به نوعی یک نوع عایق کشف کرده بودند. پیشینیان کیچه نشین، سال ها پیش روغن حیوانات را در داخل اجاق های سالن کیچه می ریختند. دود حاصل از سوختگی، روی سنگ ها و دیواره های خانه می نشست و مانع ورود آب از منافذ و حتی فرسودگی سنگ ها می شد.

 *******
آدرس كانال تلگرام : http://telegram.me/CampaignActivistsTeachers
آدرس گوگل پلاس : https://plus.google.com/u/0/
@SamanehSaberi        آي دي تلگرام :
تويت : @soudabehrezaz

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر