۱۳۹۴ آذر ۲۳, دوشنبه

#ايران -گفتگوي با همسر و فرزند محمود بهشتي لنگرودي

گفتگوي با همسر و فرزند محمود بهشتي لنگرودي

ادامه اعتصاب غذاي بهشتي تا زمان رسيدگي مسوولان/دادگاهي صالح جهت ارائه مستندات اتهام به بهشتي تشكيل شود
همسر محمود بهشتي لنگرودي خطاب به رئيس قوه قضاييه مي گويد كه دستگاه هاي امنيتي و قضايي به فعالين صنفي برچسب امنيتي نزنند. همچنين بهشتي خواستار برگزاري دادگاه صالحه بوده تا مستندات اتهام تبليغ عليه نظام و اجتماع و تباني عليه امنيت در آن بررسي شود. وي از قول بهشتي گفت كه تا زمانيكه يك مسئوول نيايد و به حرف وي گوش ندهد اعتصاب غذا را ادامه خواهد داد.
محمود بهشتي لنگرودي سخنگوي كانون صنفي معلمان كه هم اكنون در زندان اوين بسر مي برد ، از روز پنجم آذرماه در اعتراض به روند برگزاري دادگاه و حكم 9 سال حبس خود (پنج سال تعزيري و چهار سال تعليقي) براي دومين بار دست به اعتصاب غذا زده است. اتهام وي فعاليت تبليغي عليه نظام، اقدام عليه امنيت ملي و همچنين اجتماع و تباني ذكر شده است. خبرهاي رسيده حاكي از آن است كه طي روزهاي اخير حال جسماني وي به وخامت گراييده و به زير سرم رفته است.
همچنين روز گذشته غلامحسين محسني اژه اي سخنگوي دستگاه قضا و معاون اول قوه قضاييه در نشست خبري خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگار قضايي مبني بر اينکه یکی از اعضای کانون صنفی معلمان عنوان کرده دادگاهی 5 دقیقه ای برای بهشتي تشکیل شده و به 4 سال حبس تعزیری و 5 سال حبس تعلیقی محکوم گشته و قوه قضائیه برای اینگونه افراد چه تدابیری اندیشیده است؟ گفت: اولاً این موضوع صحت ندارد که دادگاهی 5 دقیقه‌ای برای وی تشکیل شده است. ثانیاً اگر حکمی صادر شده و وی به آن اعتراض دارد مسیر برای اعتراض مشخص است، اما اگر هر کسی به هر دلیل و انگیزه‌ای دست به اعتصاب غذا بزند سازمان زندان‌ها در قبال آن وظایفی دارد. یا با آنها صحبت می‌کند و تذکر می‌دهد، اگر لازم باشد با خانواده و وکیل او صحبت می‌کنند تا آنها با فرد زندانی صحبت کرده و اگر نیاز به اقدامات پزشکی باشد نیز این اقدامات را انجام می‌دهند؛ لذا اگر اعتراضی وجود دارد بهتر است از مجرای قانون وارد شوند.
 فرزند و همسر محمود بهشتي لنگرودي در گفتگوي اختصاصي جزئيات بيشتري در اين خصوص بيان كرده اند.
ابوذر بهشتي فرزند محمود بهشتي لنگرودي در واكنش به اظهارات سخنگوي دستگاه قضا اظهار داشت: بخشی از صحبت های آقای اژه‌‌ای، انكار برگزاري اين دادگاه در پنج دقيقه است ؛ ما هيچ وقت نگفته ايم كه دادگاه دقيقا پنج دقيقه به طول انجاميده و خود آقاي بهشتي نيز در نوشته شان دادگاه چند دقيقه اي را ذكر كرده اند.
وي ادامه داد: اين زمان در حدود 5 تا 8 دقيقه بوده كه به گفته آقاي بهشتي 3 دقيقه از آن به جملات تهدیدگونه از سوي قاضي رسيدگي پرونده گذشت.
بهشتي با تاكيد بر اينكه اين دادگاه بدون حضور وكيل برگزار شده اظهار كرد: در اين دادگاه نماينده دادستان نيز حضور نداشته است.
فرزند سخنگوي كانون صنفي معلمان در مورد اينكه آيا در اين پرونده مسيرهاي قانوني طي شده يا خير؟ گفت: اصولا هنگاميكه فردي به مرحله اعتصاب غذا مي رسد و همچنين شرايط سختي را به جان مي خرد، احتمالا پيش از آن به فكر خودش هم رسيده است كه مسيرهاي قانوني را طي كند
وي در همين خصوص ادامه داد: درخواست تجديدنظر و درخواست پيگيري از مسوولين زندان و درخواست توقف اجرای حكم از مسير قانوني بصورت رسمي انجام شده اما اعتناي خاصي به آن نشده است و طبيعتا هنگاميكه فردي پس از روال قانوني وارد زندان مي شود و حكم 9 سال را در پيش روي خود مي بيند كه به نظرش منطقي نيست احتمالا برخوردش از نوعي خواهد بود تا اعتراضش را به حق خواهي نزديك تر كند.
ابوذر بهشتي در مورد تماس مسوولين زندان با خانواده آن ها اظهار داشت: اينكه از طرف مقام قضايي طبق گفته آقاي اژه اي تماسي صورت بگيرد، نخير، آن ها به هيچ عنوان با خانواده يا وكيل و يا مركز ديگري تماس نگرفته اند كه از آقاي بهشتي بخواهند اعتصاب غذاي خود را بشكند و هر مراجعه اي صورت گرفته از سوي خود ما بوده است.
وي در ادامه در خصوص جزئيات روزهايي كه پدرش در اعتصاب غذا بسر مي برد، اظهار كرد: ایشان شش روز ابتدای اجرای حکم، اعتصاب غذای خشک كردند که منتهی به قول رسیدگی از طرف دادیار وقت ناظر بر زندان و مرخصی شش روزه شد؛ همچنين اعتصاب غذاي اخير ايشان نيز در روز بيستم خود قرار دارد.
ابوذر بهشتي ادامه داد: براي موارد مالي بعنوان مثال دو، سه ميليون توماني چند بار دادگاه تشكيل مي شود و اين در حالي است كه دادگاه پدر بنده در عرض چند دقيقه حكم 9 سال را كه براي موارد ديگر به هيچ عنوان داده نمي شود صادر كرده است.

وي به دادگاه بابك زنجاني اشاره كرد و در مقايسه با دادگاهي كه براي پدرش تشكيل شد، اظهار كرد: هم اكنون شاهد پرونده آقاي زنجاني هستيم كه با كش و قوس هاي فراواني همراه است و قاضي در آن فرصت دفاع مي دهد و پرونده بصورت دقيق بررسي مي شود، اين در حالي است كه دادگاه بهشتي اينطور نبوده است.
فرزند محمود بهشتي لنگرودي تصريح كرد: درخواست پدرش بطور كامل و كوتاه آن است كه دادگاهي بصورت علني، با حضور هیات منصفه و طبق قانون براي وي تشكيل شود و اتهامات بر پایه مستندات بررسی شود.
ابوذر بهشتي ضمن بيان اينكه فعاليت محمود بهشتی لنگرودی کاملا صنفي و در چهارچوب قانون بوده اما به وي اتهامات سياسي زده شده است، عنوان داشت: طبق قانون هنگاميكه به فردي اتهام سياسي زده مي شود بايد در دادگاهي با شرايط دادگاه سياسي بررسي گردد. يعني دادگاهي علني با حضور هيات منصفه و وكيل.
وي در پايان تاكيد كرد: هر گونه راي كه دادگاه با شرايط قانونی بالا صادر كند آقاي بهشتي پذيراي آن خواهد بود.
همسر بهشتي: پيگيري هاي قانوني موازي در حال انجام است.
آدينه بيگي همسر محمود بهشتي لنگرودي نيز در خصوص اظهارات روز گذشته محسني اژه اي سخنگوي دستگاه قضا به خبرنگار ما گفت: محاكمه اي كه براي پرونده سال 89 در سال 92 صورت گرفته است ، كمتر از ده دقيقه در دادگاه انجام گرفته است.
وي ضمن تاكيد بر اينكه در جلسه دادگاه نماينده دادستان حضور نداشته است ، گفت: آقاي بهشتي براي دو دادگاه كه در سال هاي 85 و 89 داشته، ناچارا خودش لايحه دفاعيه را نوشته و بدون وكيل در دادگاه حاضر شده است.
بيگي ادامه داد: در دادگاه بدوي مربوط به پرونده سال 89، فرصت دفاعي براي بهشتي در نظر گرفته نشد و وي در دادگاه تجديدنظر طي يك لايحه دفاعيه به حكم پنج سال حبس تعزيري اعتراض كرده است.
وي تاكيد كرد: اصل مسئله آن است كه مستنداتي براي دو اتهام ايشان كه يكي اجتماع و تباني و ديگري تبليغ عليه نظام است در كيفرخواست ارائه نشده و اين موضوع در لايحه دفاعيه نيز مشهود است.
آدينه بيگي تصريح كرد: لازم است دادگاهي علني و با حضور هيات منصفه طبق قانون براي بهشتي برگزار شود كه در آن مستندات اتهامات مشخص گردد.
همسر محمود بهشتي لنگرودي با بيان اينكه فعاليت هاي بهشتي صرفا صنفي بوده است، ادامه داد: ايشان با نمايندگان مجلس ، وزير آموزش و پرورش و معاونين و مشاورين وي در دولت گذشته و كنوني رايزني و نشست هايي داشته است.
وي نيز مانند فرزندش دليل اصلي اعتصاب غذاي همسرش را اعتراض به روند برگزاري دادگاه پرونده سال 89 كه در سال 92 برگزار شده است دانست و عنوان داشت: ايشان به راي دادگاه درخواست تجديد نظر كردند كه دادگاه تجديد نظر بي كم و كاست راي دادگاه بدوي را پذيرفت و در سال 92 با وي تماس گرفته شد كه براي اجراي حكم مراجعه كند.
بيگي افزود: بهشتي به مديركل دادگستري استان تهران مراجعه نموده و مديركل طي نامه اي به اجراي احكام درخواست توقف حكم كرد كه موثر واقع نشد.
همسر محمود بهشتي ضمن تاكيد براينكه حتي در دادگاه براي وي كيفرخواست قرائت نشده است، اظهار داشت: هم اكنون در مسير اعاده دادرسي هستيم و پيگيري هاي قانوني نيز بصورت موازي در حال انجام است اما اجراي اين حكم مي تواند تا بررسي قطعي متوقف شود.
آدينه بيگي در ادامه تصريح كرد: آقاي بهشتي از تاريخ پنجم آذر بصورت رسمي و روي سربرگ زندان اعلام اعتصاب غذا كرده است و طبق روال قانوني زندان هر روز 3 بار اعلام مي كنند كه در اعتصاب غذا هستند و دلايل اعتراض را نيز مي نويسند. و اين در حالي است كه از روز پنجم تا غروب روز هفتم يعني سه روز بعد هيچ توجهي به ايشان نشد و روز هفتم با مراجعه ما به زندان و درخواست ما ملاقاتي بين داديار ناظر بر زندان و بهشتي صورت گرفت.
بيگي گفت كه معاون دادستان به وي گفته است خواسته بهشتي از حدود اختيارات آن ها خارج بوده و نمي توانند براي او كاري انجام دهند.
 همسر محمود بهشتي در ادامه از آيت الله صادق لاريجاني رئيس قوه قضاييه و معاونين وي خواست كه به هر حركت و رفتار فعالين صنفي برچسب ضد امنيتي زده نشود چرا كه معلميني حدود 17 سال در كانون صنفي معلمان فعاليت كرده و با مسئولين رده بالاي آموزش و پرورش ، وكلاي ملت در مجلس و غيره نشست هايي داشته اند.
وي تاكيد كرد: صورت مسئله نبايد پاك شود و مسائل معلمين نبايد ناديده گرفته شده و با زدن برچسب ضد امنيتي به آن ها فضا براي جامعه فرهنگيان ملتهب شود.
آدينه بيگي ضمن يادآوري اينكه معلمين به وضع معيشتي خود اعتراض دارند و شان آن ها ناديده گرفته شده است ، اظهار كرد: فعاليت اين دوستان در اين جهت بوده كه هم معلم با انگيزه بيشتري در كلاس حاضر شود و هم دانش آموز شور و نشاط را در مدرسه ببيند و به درس و تحصيل دلبسته باشد.

بيگي خطاب به رئيس قوه قضاييه تصريح كرد: خواسته من اين است كه اتهامات امنيتي را از روي فعالين صنفي بردارند و با نگاهي مهربانانه تر به اين دلسوزان صنفي نگاه كنند و از آن ها براي نجات آموزش و پرورش كشور كمك بگيرند.
وي در ادامه تاكيد كرد: خواسته بنده اين است كه نگاه دستگاه قضا و دستگاه امنيتي به فعاليت صنفي و خصوصا معلمين نگاهي منصفانه باشد و اين دستگاه ها در نگاه خود تجديد نظر كنند.
آدينه بيگي همسر محمود بهشتي درخصوص خواسته هاي همسرش اظهار داشت: آقاي بهشتي فعلا درخواست توقف اجراي حكم را دارند تا زماني كه در يك دادگاه صالحه به اتهاماتي كه در سال 89 به وي منتسب شده است رسيدگي شود و بررسي كنند كه آيا مستندي براي اتهام تبليغ عليه نظام و اجتماع و تباني عليه امنيت براي ايشان به عنوان يك معلم وجود دارد يا خير؟
 وي تصريح كرد: آن ها معلماني هستند كه در جبهه و جهاد سازندگي حضور داشتند و در اوايل انقلاب اعلاميه امام خميني (ره) را توزيع مي كردند و با همان مشي عدالت طلبانه اي كه اول انقلاب داشته اند به فعاليت صنفي پرداختند.
بيگي در مورد آخرين وضعيت جسماني همسرش گفت: ايشان در روز بازداشت 61/5 كيلوگرم وزن داشته اند . پيشتر نيز اعتصاب غذاي خشك داشته و در پنجم آذر ماه مجددا دست به اعتصاب غذا زدند؛ در حال حاضر وزن وي به 53 كيلوگرم رسيده و فشار خون او براي دو بار افت كرد كه به ايشان سرم وصل كردند. هم اكنون نيز در اعتصاب غذاي " تر " بسر مي برند .

 وي در پايان ضمن ابراز نگراني از صدمات احتمالي وارده به جسم و جان بهشتي عنوان داشت: بهشتي مي گويد تا زمانيكه يك مسوولي نيايد و به حرف بنده گوش ندهد اعتصاب غذايش را ادامه مي دهد.
*******
#ایران #کمپین فعالین مدنی #سرتنگ #روستا #آموزگار #آشامیدنی #کمپین ـفعالین ـمدنی #برق #جاده #تلفن #کلاس #دانش آموزان #تخته سیاه #محروم #school #روستا #کلاس
# iran #faalinmadani #farhangian
درآدرس تلگرامی کمپین فعالین مدنی مارا همراه باشيد 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر