۱۳۹۴ دی ۶, یکشنبه

#‏ايران-تبعیض جنسيتی در سیستم آموزش و پرورش رژيم ایران

#‏ايران-تبعیض جنسيتی در سیستم آموزش و پرورش رژيم ایران


تبعیض جنسيتی همواره یکی از موضوعات مورد بحث در فضای اجتماعی و آموزشی ایران است.يكي از فعالان مدنی کردستان از دشواری تحصیل دختران شهرستان مخصوصا سيستم آموزشي رژيم در روستاهاي ايران گفت: در روستای نشکاش فقط یک دختر دیپلمه دیدم و بقیه بدون استثنا، حداکثر تا ششم ابتدایی درس خوانده و اکثرا بیکار و بدون هیچ آموزش حرفه ای، خانه نشین بودند.»تنها در روستای نشکاش چنین وضعیتی حاکم نیست؛ در بسیاری از روستاهای دور افتاده ایران، به ویژه در مناطق عشایری، دختران نوجوان و جوان با چنین وضعیتی درگیر هستند. خانواده‌ها در بعضی از مناطق روستایی کشور اصلا اجازه خروج دختر را نمی‌دهند و حتی برخی دختران را بعد از سن ابتدایی وادار به ازدواج ميكنند. خیلی از این موارد از دسترس ما خارج است.»کمبود مدرسه در مناطق صعب­العبور و این که معمولا معلم های زن کم تری برای تدریس در این مناطق داوطلب هستند، یکی دیگر از عوامل مقاومت خانواده­ دختران روستایی برای ادامه تحصیل آن ها است. این مشکل در دوران متوسطه بیشتر آشکار می شود.بر اساس اعلام رسمی، تعداد دختران دانش آموز در مناطق محروم 62 هزار نفر و تعداد مدرسه های شبانه روزی اختصاصی دختران در این مناطق 72 مدرسه در مقابل یک صد مدرسه پسرانه است. در دوره ابتدایی بالاتر از 95 درصد دانش آموزان تحت پوشش تحصیلی قرار دارند. این نسبت در متوسطه اول یا همان راهنمایی سابق به حدود 87 درصد و در متوسطه دوم به 76 درصد می رسد. در واقع، ترکیب دانش آموزی شبیه هرمی است که هرچه به سال های انتهایی نزدیک می شویم، کوچکتر می شود.در ایران 110 مدرسه تک دانش آموزی و چهار هزار و 800 مدرسه زیر پنج نفری وجود دارد و در روستاهای کم جمعیت، کلاس­ها چندپایه و مختلط هستند. اغلب معلم های روستاهای دور افتاده هم مرد هستند. عوامل فرهنگی، تعصبات مذهبی و رسوم قبیله ای باعث می­شوند که تعدادی از خانواده ها، فرزندان دختر خود را به مدرسه نفرستنددر سیستم آموزشی ایران آمار ترک تحصیل دختران مناطق دور و کم جمعیت در دوره راهنمایی به نحو چشمگیری افزایش می­یابد و دانش­آموزان باید برای تحصیل به مدرسه های شبانه­روزی روستایی یا به صورت آزاد، به روستاهای مرکزی بروند. در کل کشور 52 درصد دانش آموزان پسر و 48 درصد دختر هستند.از جمله­ استان هایی که فاصله­ معناداری مابین آمار پسران دانش­آموز با آمار دختران آن وجود دارد، استان­های سیستان و بلوچستان، کردستان و خراسان جنوبی هستند.يك فعال مدني در مورد وضيعت آموزشي و مدارس مريوان گفت:از مجموعه روستاهای مریوان، حدود 26 روستای پرجمعیت دارای مدرسه راهنمایی و یا دبیرستان هستند و بقیه روستاها از خدماتی چون خانه های بهداشت و مراکز آموزشی در سطوح غیر ابتدایی و نیز امکانات تفریحی در حد حتی یک چرخ و فلک ساده برای کودکان محرومند.در این ­گونه روستاها فقط مدرسه های ابتدایی با ساختمان­های فرسوده و در حد تخریب وجود دارند که اکثرا در دو اطاق هر 6 پایه تدریس می­شوند و میزان یادگیری و آموزش دانش آموزان فقط به وجدان کاری و تعهد معلم ها بستگی دارد.

خبرهای مارا می توانید درکانال تلگرام دنبال کنیدران,تبعیض,دانش 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر