۱۳۹۴ دی ۶, یکشنبه

#ایران -جمع‌آوری دستفروشان مترو و چند نکته مترو دو تعریف متضاد محل کسب و کار یا وسیله تردد سریع و کاهش آلودگی هوا دردا که کلاممان به جایی نمی رسد

جمع‌آوری دستفروشان مترو و چند نکته
مترو دو تعریف متضاد محل کسب و کار یا وسیله تردد سریع و کاهش آلودگی هوا
دردا که کلاممان به جایی نمی رسد


قطار شهری یا مترو نام سامانه قطارهای مسافری داخل شهری است. مترو یا قطار شهری می‌تواند در زیر یا روی سطح زمین و روی ریل مخصوص خود حرکت کند. مترو در کم‌شدن مشکل ترافیک و آلودگی هوا در کلان‌شهرها بسیار موثر است». این تعبیر ویکی‌پدیا از «مترو» است.اما چند هزار نفر در تهران هستند که تعریفشان از مترو چیز دیگری است! دستفروشان؛ قشری که از پیرمردان بازنشسته و از کار افتاده، کودکان، زنان، مردان و جوانانی تشکیل شده که به دلیل فقر و بیکاری به فروش محصولات ارزان‌قیمت در مترو برای امرار معاش روی آورده‌اند.تلاش یک پیرمرد برای فروختن آخرین بسته لواشک، لابه و التماس‌های یک زن بچه‌به‌بغل برای اندکی پول جهت مداوای شوهرش و کودکی که برای فروش فال از هیچ قسم و آیه‌ای دریغ نمی‌کند، از جمله جلوه‌های تلخی است که به دلیل تکراری‌شدنش برای متروسواران و مردم، نمایی عادی از زندگی امروز شهری تلقی می‌شود.حالا فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران از اجرای طرح «ممنوعیت تردد و فعالیت دستفروشان» در مترو خبر داده است؛ طرحی که از اعلام تا اجرایش سوالات بسیاری را در ذهن ایجاد می‌کند:
1- دستفروشان چرا اقدام به دستفروشی در مترو یا هرجای دیگر می‌کنند؟ بدون شک این قشر نه از سر شکم‌سیری و دلخوشی بلکه از سر نیاز برای زنده‌بودن می‌جنگند. قطعا اگر فردی حقوق مکفی یا به اصطلاح آب‌باریکه‌ای داشته باشد، امکان این نیست که برای به‌دست آوردن اندک‌درآمدی بیشتر، به حراست مترو یا تعزیرات حکومتی‌ها «هل من مبارز» بگوید یا خود را در معرض خطر رو در رو شدن با آشنایان و بستگان قرار دهد و نیش و کنایه‌های بعضی از مردم را به گوش جان بسپارد.
*****
خبرهای مارا می توانید درکانال تلگرام دنبال کنید 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر