۱۳۹۴ آذر ۲۶, پنجشنبه

#ايران -درگذشت ‫‏مولانا ‫‏جلال الدین ‫‏محمد‫بلخی ‫‏رومی معروف به ‫‏مولوی ‫ -26آذر 652 - 17دسامبر1273


درگذشت ‏مولانا ‏جلال الدین ‏محمدبلخی ‏رومی معروف به ‏مولوی
-26آذر 652 - 17دسامبر1273
مولانا جلال الدین محمد بلخی رومی معروف به مولوی، در #‏قونیه، شهری در#‏ترکیه بدرود حیات گفت.مولوی از بزرگترین شعرای ایرانی است که بیش از 26هزار بیت شعر عرفانی سروده است. مولوی که سرآمد روزگار خود در فقه و فلسفه بود ، وقتی با شمس الدین محمدبن علی بن ملک‌داد معروف به شمس تبریزی برخورد کرد، مرید وی شد و از تمامی کرسیهای علمی خود دست کشید و به کسب معرفت انسانی پرداخت.از همین جا بود که استعداد سرشار مولوی در خلق اشعار عرفانی شکل گرفت و عاشق و شیدای شمس تبریزی شد.مولوی در مورد #‏شمس#‏تبریزی میگوید:
زاهد بودم ترانه گویم کردی
سر دفتر بزم و باده جویم کردی
سجاده نشین باوقاری بودم
بازیچه کودکان کویم کردی
وقتی مولوی دار فانی را وداع گفت مردم قونیه از خرد و کلان و از همه ادیان، اعم از مسلمانان، مسیحیان و یهودیان در سوگ وی شیون کردند.مولوی را در کنار پدرش دفن کردند و بر آرامگاه او بارگاهی ساختند که به قبه خضراء شهرت دارد.و تا امروز همیشه جمعی مثنوی خوان و قرآن خوان کنار آرامگاه او مجاورند.مولانا در میان بزرگان اندیشه و شعر ایران شان خاص دارد و هرکس یا گروهی از زاویه دید مخصوصی تحسینش می کنند. وی در نظرایرانیان و بیشتر صاحب نظران جهان ‚ به نام عارفی بزرگ ‚ شاعری نامدار‚ فیلسوفی تیزبین ‚ و انسانی کامل شناخته شده است ‚ که هریک از وجوه شخصیتش شایسته هزاران تمجید و اعجاب است . پایگاه او در جهان شعر و شاعری چنان والاست که گروهی او را بزرگترین شاعرجهان ‚ و دسته ای بزرگترین شاعر ایران ‚ و جمعی ‚ یکی از چهار یا پنج تن شاعران بزرگ ایران می شمارند. و مریدان و دوستدارانش ‚بیشتر به پاس جلوه های انسانی ‚ عرفانی ‚ شاعری ‚ فیلسوفی شخصیت او به زیارت آرامگاهش می شتابند. و شگفت اینکه بارگاه او در شهرقونیه و دیگر شهرهای آن خطه به نام یک عابد و عالم ربانی ‚ و پیشوای روحانی مورد نذر و نیاز است و مردم آن سامان از این دیدگاه از خاک پاکش همت و مدد می جویند و خود چه به جا فرموده است :
هرکسی از ظن خود شد یار من
وز درون من نجست اسرار من
********
#ایران #کمپین فعالین مدنی #سرتنگ #مولوی #روستا #آموزگار #بزرگترین #شاعرجهان #اندیشه و شعر #آشامیدنی #کمپین ـفعالین ـمدنی #برق #جاده #تلفن #کلاس #دانش آموزان #تخته سیاه #محروم #school #روستا #کلاس
# iran #faalinmadani #farhangian 
درآدرس تلگرامی کمپین فعالین مدنی مارا همراه باشيد 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر