درنگی بر بودجه ی آموزش و پرورش
به قلم مهدی بهلولی
در سایت بانک جهانی،تولید ناخالص داخلی ایران (GDP) در سال 2013 پیرامون 370 میلیارد دلار و سهم آموزش و پرورش از آن برابر 3.7 ( سه
و هفت دهم) اعلام شده است. این نسبت چیزی نزدیک به 14 میلیارد دلار می شود. اما بودجه
ی آموزش و پرورش در یکی دو سال گذشته چیزی پیرامون 20 هزار میلیارد تومان یا 7 – 8
میلیارد دلار بوده است که با 14 میلیارد تفاوت صدرصدی دارد( تولید ناخالص داخلی ایران
در سال 2014 بیش از 413 میلیارد دلار اعلام شده که سهم آموزش و پرورش از آن مشخص نشده
و آماری ثبت نگردیده است). ولی اگر درصد واقعی سهم آموزش و پرورش از GDP در نظر گرفته شود-
که نصف عددی است که در سایت بانک جهانی اعلام شده- ایران در این سال ها با شاخص هزینه
های دولتی آموزشی در ردیف فقیرترین کشورهای جهان می نشیند. یعنی کشور ایران که با شاخص GDP یکی از 20 کشور
نخست جهان است با شاخص سهم آموزش و پرورش از GDP در مرتبه های صدم به بعد می باشد!
اما ناسازه های آماری و بودجه ای آموزش و پرورش ایران به این مورد پایان نمی پذیرد.
در سال های گذشته در منابع آماری اعلام شده از سوی مجلس و آموزش و پرورش،سهم حقوق و
دستمزد فرهنگیان از بودجه ی آموزش و پرورش از پیرامون 86 تا 99 درصد اعلام شده است.
این تفاوت 13 درصدی چیزی حدود 5000 میلیارد تومان است که گویا چندان توضیح دقیقی برای
آن در دست نیست. هم اکنون و در میان فرهنگیان،به ویژه در فضای مجازی،پرسش هایی جدی
مطرح شده درباره ی درستی یا نادرستی آمارهایی اینچنین که درباره ی بودجه ی آموزش و
پرورش اعلام می گردد. مرکز پژوهش های مجلس در بررسی سال گذشته ی خود از بودجه ی آموزش
و پرورش اعلام کرد که 86 درصد از کل بودجه ی آموزش و پرورش مربوط به حقوق و مزایاست
اما در در چند ماه گذشته چندین بار از زبان فرادستان آموزش و پرورش کشور شنیده شد که
پیرامون 99 درصد بودجه ی آموزش و پرورش اختصاص به حقوق و دستمزد فرهنگیان دارد. اگر
این 5000 میلیارد تومان اختلافی،کسری بودجه ی آموزش و پرورش باشد چیزی بیش از یک میلیارد
دلار از سهم آموزش و پرورش ایران از GDP باید کاست که در این صورت،رتبه ی ایران بازهم سقوط بیشتری خواهد
داشت. در سایت بانک جهانی و در بخش آموزش و پرورش آمده است : "آموزش و پرورش یکی
از نیرومندترین ابزار بازتولید فقر و نابرابری است. همچنین بنیادی است برای رشد اقتصادی
پایدار." در حالی که بیشتر در کشورهای توسعه یافته،بیش از 5 درصد از تولید ناخالص
داخلی به آموزش و پرورش اختصاص داده می شود در ایران و به ویژه در سال های گذشته،این
نسبت به حدود یک درصد رسیده که حتی در سطح منطقه و در سنجش با کشورهایی همچون ترکیه
و عربستان که پیرامون 4 درصد از GDP خود را به آموزش و پرورش اختصاص می دهند عددی بسیار پایین است
و به هیچ رو نمی تواند برای دست یابی به توسعه ی پایدار و عدالت آموزشی، کارگر باشد.
این روزها که در نیمه ی دوم سال بسر می بریم خوشبختانه حقوق و دستمزد فرهنگیان با افزایشی
نسبی روبه رو گردیده است. فرهنگیان امیدوارند که این افزایش نسبی سرآغازی باشد برای
یک دگرگونی چشمگیر نسبت به آموزش و پرورش و بودجه ی آن. هم اکنون بحث برنامه ی ششم
توسعه و بودجه ی سال آینده مطرح است. در شبکه های مجازی فرهنگیان،بحث بودجه ی آموزش
و پرورش و بررسی کم و کاستی های آن، یکی از موضوع های مهم و محوری است. از فرادستان
آموزش و پرورش هم انتظار می رود که در این زمینه همراه و همگام با فرهنگیان گام بردارند
و اطلاع رسانی های بایسته را انجام دهند.
********
#ايران #كمپين #مدني #مهد بهلولي #دستمزد #فرهنگيان #دگرگوني
#شبكه_ مجازي #فرهنگيان # عدالت _آموزشی # حقوق # ترکیه #عربستان # اطلاع رسانی # شبكه
مجازي # آموزش _ پرورش
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر