۱۳۹۴ آبان ۱, جمعه

#ايران - کوتاهی قد کودکان کهکیلویه و بویر احمد، دوبرابر متوسط کشور

کوتاهی قد کودکان کهکیلویه و بویر احمد، دوبرابر متوسط کشور


کودکان کهگیلویه و بویراحمدی قربانی شرایطی هستند که خود هیچ نقشی در بوجود آمدن آن ندارند. شرایطی که باعث شده آن‌ها همچنان کوتاه قد بمانند تا دستشان به شاخه هیچ آرزویی نرسد. کوتاهی قد همیشه یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های جدی افراد بوده و برخی آن را عامل مهمی در موفقیت و عدم موفقیت و بسیاری از مشکلاتی که در فعالیت‌های اجتماعی برایشان بوجود می‌آید به نحوی با کوتاهی قدشان مرتبط می‌دانند.این نگرانی‌ها باعث شده تا بازارهای دروغ و تقلب در خصوص افزایش قد نیز گسترش یابد و جایی نباشد که تبلیغاتی در زمینه افزایش قد دیده و یا شنیده نشود.اما کوتاهی قد این روز‌ها یکی از مشکلات استانهایی است که از امنیت غذایی مطلوبی برخوردار نیستند. کهگیلویه و بویراحمد یکی از این استانهاست که اگرچه دارای خاک حاصلخیز و آب فراوان است اما در زمینه غذایی جزء استانهای نا‌امن به شمار می‌رود و مشکل سوء تغذیه به شکل کوتاهی قد و کم وزنی در کودکان زیر پنج سال آن دیده می‌شود.سالهاست که در نبود امنیت غذایی مناسب، کوتاهی قد و کم وزنی بلای جان کودکان کهگیلویه و بویراحمدی شده به طوری که میزان کوتاهی قد در این استان دو برابر متوسط کشوری است.
یکی از علت‌های اصلی کوتاهی قد، سوء تغذیه مزمن است و در طولانی مدت وقتی یک بچه خوب غذا نمی‌خورد و انرژی، پروتئین و مواد مغذی به خوبی به او نمی‌رسد، ابتدا وزنش کم می‌شود و بر قد او نیز تاثیر می‌گذارد.وی ادامه می‌دهد: علاوه بر این در زمینه رشد و تکامل مغزی نیز مشکل خواهد داشت که آن دیگر قالب رویت نیست و لطمه زیادی به بهره هوشی، قدرت یادگیری و پیشرفت تحصیلی‌اش وارد می‌کند که قابل جبران نیست.
۱۲درصد کودکان کهگیلویه و بویراحمدی دچار کوتاهی قد هستند
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور کوتاهی قد در استان کهگیلویه و بویراحمد را حداقل دو برابر متوسط کشوری عنوان می‌کند و می‌گوید: میزان کوتاهی قد کودکان در کشور شش درصد و در کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ درصد است.

 ******
# معلمين# زنداني #زندان #گوهر دشت كرج#رسول بداقي#مدرسه#حقوق #کارمندان #آموزش و پرورش #تجمع #زندان #اوين #مالباختگان #سياسي  #پيش دبستاني #دستگيري  # فرخي يزدي # ترانه سرا #اسماعيل عبدي #رسول بداغي  #اميرارشد تاجمير #رامين زندنيا #سنندج  #كانون صنفي معلمان #كودكان كار #ايران  #سي سخت # دنا #آموزش و پرورش #كلاس درسي # تحصيلي # دانش آموز # دنا ,آموزش و پرورش ,كلاس درسي ,تحصيلي, دانش آموز ان  #ميناب #اعتراض #محيط زيست 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر