۱۳۹۴ مهر ۲۵, شنبه

#ايران - 25مهرماه 1318- 17اکتبر1939 شهادت فرخی یزدی مبارزپرشور و ترانه سرای آزادی


25مهرماه 1318- 17اکتبر1939 شهادت فرخی یزدی
مبارزپرشور و ترانه سرای آزادی

25مهر 1318 – 17اکتبر1939:شهادت  فرخي يزدي مبارزپرشور و ترانه‌سرای ‏آزادی
فرخی یزدی ، شاعر آزاده ایران، به‌شهادت رسید. محمد فرخی در سال 1264 شمسی در ‏یزد و در یک خانواده متوسط به‌دنیا آمد. در اوایل جنبش مشروطیت، فرخی با وجود دوری از تهران و سایر کانونهای جنبش مشروطه، به دفاع از مشروطه برخاست. فرخی در سال 1289 و در زمان احمدشاه قاجار، شعری درباره ظلم‌ها و فجایع حاکم وقت یزد ضیغم‌الدوله سرود و رفتار ستمگرانه او را افشا کرد که به همین جهت به زندان افتاد. چند ماه بعد فرخی از زندان یزد گریخت و به تهران رفت. یکسال پس از روی‌کارآمدن رضاخان، فرخی توانست با مشکلات زیادی امتیاز روزنامه توفان را بگیرد و در آن به دفاع از آزادی بپردازد. این روزنامه در عرض 7سال، 15بار توقیف شد. اما فرخی هر بار با استفاده از روزنامه‌های دیگری هم‌چون ستاره شرق، قیام و پیکار، مقالات انقلابی خود را انتشار می‌داد. با اوج‌گرفتن دستگیری ‌آزادیخواهان، فرخی ایران را ترک کرد ولی در خارج از ایران هم به‌خاطر انتشار افکار آزادیخواهانه بر ضد استبداد و هم‌چنین علیه استعمار انگلیس مورد تعقیب قرار گرفت و ناچار شد از بیراهه با پای برهنه به ایران بازگردد. فرخی در سال ‌1316 شمسی به جرم شعرهایی که علیه رضاشاه سروده بود، به 27ماه حبس تأدیبی محکوم ‌شد. سرانجام پس از 2سال زندان و شکنجه، رضاشاه برای خاموش‌ساختن فرخی، او را به بیمارستان شهربانی منتقل کردند و پزشک جلادی به‌نام ”پزشک احمدی“ با آمپول هوا فرخی را در تاریخ 25مهر 1318 به‌شهادت رساند.
آن زمان که بنهادم سر به پای آزادی
دست خود زجان شستم از برای آزادی
این مطلع سروده‌یی از فرخی یزدی است که پس از انقلاب مشروطیت، انگیزاننده تمامی نسلهای ایران‌زمین در تلاش جهت کسب آزادی بوده است.
*****
اعتصاب غذا # خشك  #محمود بهشتي لنگرودي # سخنگوي #كانون 
 #صنفي # معلمين #اعتراض # اجرايي  #ن حكم ناعادلانه # #ایران #تهران #مازندران #گلستان #اردبیل #ارومیه #کرمانشاه #خرمشهر #لرستان #نويسنده#مرضيه #قم #یزد #مشهد #البرز #همدان #كرمان #مشهد #همدان #تبریز #مشهد #تايباد# پيش دبستاني #مازندران #سخت # وضعيت # معلمين# زنداني #زندان #گوهر دشت كرج#رسول بداقي#مدرسه#حقوق #کارمندان #آموزش و پرورش #تجمع #زندان #اوين #مالباختگان #سياسي  #پيش دبستاني #دستگيري  #بنزين فروشي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر