۱۳۹۴ آبان ۴, دوشنبه

#ايران - گزارشی از وضعیت مدارس و سیستم آموزشی در استان سیستان و بلوچستان

گزارشی از وضعیت مدارس و سیستم آموزشی در استان سیستان و بلوچستان
سیستان و بلوچستان پایین ترین نرخ باسوادی را درکشور دارد
بیشترین آمار بیسوادی کشور در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در جنوب این استان می باشد.کمبود فضاهای آموزشی و نبود مدارس مناسب نیز به این معضل در جنوب سیستان و بلوچستان دامن زده است.
در حال حاضر در شهرستان فنوج ۳۶ مدرسه، بنت ۵۴ مدرسه، بزمان ۱۱ مدرسه، ایرانشهر ۱۲۰ مدرسه، سرباز ۸۵ مدرسه، راسک ۹۳ مدرسه و در چابهار کمبود ۹۹ مدرسه محسوس است.
به گفته مسئولان در جنوب سیستان و بلوچستان ۳۳۱ مدرسه فاقد برق و ۴۲۸ مدرسه فاقد آب شرب و ۹۷۸ مدرسه فاقد دیوارکشی است.
در حال حاضر ۱۹۴ مدرسه و ۶۴۹ کلاس درس در شهرستان نیکشهر وجود دارد که پنج مدرسه کپری و خشت و گلی است. در مجموع شهرستان نیکشهربه ۴۷ مدرسه و ۱۶۷ کلاس درس نیازدارد.
البته ضعیف‌ترین سیستم آموزشی کشور دراستان سیستان و بلوچستان را  چابهارداراست . این شهرستان  ۸۱ درصد کمبود مدرسه دارد.
 نرخ باسوادی در جنوب سیستان و بلوچستان ۶۰ درصد “بر اساس سرشماری سال ۹۰، می باشد بیش از ۵۳ درصد از جمعیت دانش‌آموزی سیستان و بلوچستان در جنوب این استان قرار دارند”. ۶۱ درصد مدارس این استان نیز در منطقه جنوب قرار دارد، “با وجود اینکه تعداد مدرسه بیشتری در جنوب سیستان و بلوچستان دایر شده اما به دلیل پراکندگی جمعیت همچنان تعداد مدارس در این منطقه باید افزایش یابد”.
براساس شاخص باسوادی کشورکه  ۹۲.۵ می بایشد  “سیستان و بلوچستان رقم ۸۱.۵ درصد را داراست
“نرخ باسوادی در جنوب سیستان و بلوچستان ۶۰ درصد است ، ۴۰ درصد از جمعیت زیر ۵۰ سال در این منطقه بیسواد هستند. تعداد بازماندگان از تحصیل شناسایی شده در سیستان و بلوچستان ۳۶ هزار و ۲۶۵ نفر می باشد  “۲۰ هزار و ۶۸۴ نفر از این تعداد در جنوب سیستان و بلوچستان ساکن هستند.
 “در حال حاضر ۲۲ هزار و ۲۶۶ کودک در دوره متوسطه اول سر کلاس درس حضور ندارند
تعداد “۳۷ هزار و ۷۰۴ نفر بازماندگان از تحصیل در مقطع متوسطه دوم هستند ،که ۲۰ هزار و ۵۹۸ نفر در جنوب استان حضور دارند”.دراین استان 285مدرسه کپری وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان از وجود ۲۸۵ مدرسه خشتی و گلی و 47 مدرسه کپری در این استان وجود دارد
در حال حاضر در شهرستان فنوج ۳۶ مدرسه، بنت ۵۴ مدرسه، بزمان ۱۱ مدرسه، ایرانشهر ۱۲۰ مدرسه، سرباز ۸۵ مدرسه، راسک ۹۳ مدرسه و در چابهار کمبود ۹۹ مدرسه  باعدم تامین آب و برق مواجه هست .

در جنوب سیستان و بلوچستان ۳۳۱ مدرسه فاقد برق و ۴۲۸ مدرسه فاقد آب شرب و ۹۷۸ مدرسه فاقد دیوارکشی است.
*******
 #قم #یزد #مشهد #البرز #همدان #كرمان #مشهد #همدان #تبریز #مشهد #تايباد# پيش دبستاني #مازندران #سخت # وضعيت # معلمين# زنداني #زندان #گوهر دشت كرج#رسول بداقي#مدرسه#حقوق #کارمندان #آموزش و پرورش #تجمع #زندان # مصطفي كريم بيگي #ميلاد درويش #احضار #اوين #گيلان 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر